اقتصاد آموزش و پرورش
نویسنده:
مصطفی عمادزاده
مترجم:
سال نشر:
1403
صفحه:
320
نوبت چاپ:
36

نقش مهمي كه آموزش و پرورش در رفتار فردي و اجتماعي دارد و تأثيري كه در فرايند رشد اقتصادي مي گذارد،سبب شده تا شاخه جديدي در علم اقتصاد،تحت عنوان «اقتصاد آموزش و پرورش»توسعه يابد و به خاطر نياز هاي روز افزون جامعه به آموزش از پيشرفت قابل ملاحظه اي باشد. رشد سريع جمعيت و تقاضاي روز افزون براي آموزش،موجب شده تا جامعه منابع قابل توجهي را به اين بخش اختصاص دهد.

از آنجا كه آموزش و پرورش توانايي هاي متعددي را به نيروي كار انتقال مي دهد،موجب افزايش قدرت توليد و بازدهي كار جوانان مي شود. امروزه افراد ،خانواده ها و دولت ها تمايل زيادي به سرمايه گذاري در اين بخش از خود نشان مي دهند. چرا كه آموزش و پرورش از يك سو قابليت هاي نيروي انساني را ارتقا مي بخشد و در شكوفا ساختن استعدادها نقش موثري دارد و از سوي ديگر نيروي كار براي استفاده بهتر از تكنولوژي برتر توليد آماده و مهيا مي سازد.

علت ديگر اهميت يافتن اقتصاد آموزش و پرورش در اين است كه تقريبا در تمام جوامع دنيا افرادي كه از تحصيلات بيشتري برخوردارند در شرايط مساوي از درآمد بالاتري بهره مند مي شوند. بدين ترتيب هزينه هايي كه افراد جهت تحصيلات اضافي تقبل مي نمايد در حقيقت سرمايه گذاري خصوصي است كه توسط آن،قدرت ايجاد درآمد خود را در آينده ارتقا مي بخشد.

رشد همه جانبه اقتصاد آموزش در اين روزها به خاطر آن است كه دولت ها و جامعه علاقه دارند كه از تخصيص بهينه منابع در بخش آموزش خاطر جمع باشند و اطمينان حاصل كنند كه منابع اختصاص يافته به اين بخش از كارايي قابل توجهي برخوردار است. در كتاب حاضر سعي شده است تا به زباني ساده مسايل عمده اقتصاد آموزش و پرورش را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.

آموزش و پرورش از طريق تحولاتي كه در رفتار فردي به وجود مي آورد در رشد و پويايي فرهنگ جامعه تاثير عميقي مي گذارد. در حقيقت ميزان مشاركت مردم در فعاليت هاي اقتصادي ،اجتماعي و سياسي كه در تحول جامعه نقش اساسي دارد وابسته به سطح آموزش و پرورش آنان است.

 

فصل اول:مروري بر اهميت آموزش در ادبيات اقتصادي/۱۷

مقدمه/۱۸

ديدگاه هاي اقتصاددانان كلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش/۱۸

ديدگاه هاي اقتصاددانان نئوكلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش/۲۲

ديدگاه هاي اقتصاددانان معاصر درباره اهميت اقتصاد آموزش/۲۵

خلاصه فصل/۳۱

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۳۳

سئوالاتي براي بحث/۳۴

منابع مورد استفاده/۳۵

 

 فصل دوم:نظريه سرمايه انساني/۳۷

مقدمه/۳۸

تعريف و مفهوم سرمايه انساني/۳۹

اهميت و ضرورت سرمايه گذاري در سرمايه انساني/۴۲

سرمايه گذاري در سرمايه انساني/۴۶

تشكيل سرمايه انساني از طريق آموزش و پرورش/۴۷

تشكيل سرمايه انساني از طريق آموزش ضمن خدمت/۴۹

خلاصه فصل/۵۹

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۶۰۱

سئوالاتي براي بحث/۶۰

منابع مورد استفاده/۶۱

 

فصل سوم: آموزش و پرورش، مصرف يا سرمايه گذاري؟/۶۳

مقدمه/۶۴

آموزش، كالاي مصرفي يا كالاي سرمايه اي؟/۶۶

آموزش، كالاي عمومي يا خصوصي/۷۷

خلاصه فصل/۸۵

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۸۸

سئوالاتي براي بحث/۸۸

منابع مورد استفاده/۸۹

 

فصل چهارم: فوايد اقتصادي آموزش و پرورش/۹۱

مقدمه/۹۲

شناخت و طبقه بندي فوايد اقتصادي آموزش و پرورش/۹۳

تحليلي اقتصادي از فوايد خصوصي آموزش و پرورش/۹۹

خلاصه فصل/۱۰۷

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۱۰۸

سئوالاتي براي بحث/۱۰۸

منابع مورد استفاده/۱۰۹

 

فصل پنجم: هزينه هاي آموزش و پرورش/۱۱۱

مقدمه/۱۱۲

هزينه هاي صريح خدمات آموزشي/۱۱۳

هزينه هاي ضمني توليد خدمات آموزشي/۱۲۴

رشد فزاينده هاي آموزش و پرورش/۱۳۳

چه كساني بايد هزينه هاي آموزشي را بپردازند؟/۱۳۶

خلاصه فصل/۱۴۱

سئوالاتي براي بحث/۱۴۳

منابع مورد استفاده/۱۴۴

 

فصل ششم: بازده اقتصادي آموزش و پرورش/۱۴۷

مقدمه/۱۴۸

بازده خصوصي آموزش/۱۴۹

بازده اجتماعي آموزش/۱۵۹

تعديل نرخ بازده/۱۶۱

خلاصه فصل/۱۶۷

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۱۶۸

سئوالاتي براي بحث/۱۶۸

منابع مورد استفاده/۱۶۹

 

فصل هفتم: تقاضاي خصوصي براي آموزش عالي/۱۷۳

مقدمه/۱۷۴

بازار نيروي كار تحصيل كرده/۱۷۴

بازده اقتصادي سرمايه گذاري در آموزش عالي/۱۷۷

عوامل موثر در تقاضا براي آموزش عالي/۱۸۳

خلاصه فصل/۱۸۸

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۱۸۹

سئوالاتي براي بحث/۱۹۰

منابع مورد استفاده/۱۹۱

 

فصل هشتم: تقاضاي اجتماعي براي آموزش عالي/۱۹۳

مقدمه/۱۹۴

اثر ويژگي هاي فردي بر تقاضاي اجتماعي براي آموزش/۱۹۶

اثر عوامل محيطي بر تقاضاي اجتماعي براي آموزش/۲۰۰

اثر عرضه امكانات آموزشي بر تقاضاي اجتماعي/۲۰۱

اثر شرايط اجتماعي جامعه بر تقاضاي اجتماعي براي آموزش/۲۰۴

خلاصه فصل/۲۰۸

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۲۰۹

سئوالاتي براي بحث/۲۰۹

منابع مورد استفاده/۲۱۱

 

فصل نهم: تامين مالي آموزش/۲۱۳

مقدمه/۲۱۴

آيا خدمات آموزشي به اندازه كافي ارائه مي شوند؟/۲۱۵

آيا خدمات آموزشي ارائه شده از كارآئي لازم برخوردارند؟/۲۱۷

آيا در ارائه خدمات آموزشي عدالت اجتماعي مورد توجه قرار مي گيرد؟/۲۲۰

تامين مالي آموزش از طريق مشاركت هاي مردمي/۲۲۵

خلاصه فصل/۲۲۷

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۲۲۹

سئوالاتي براي بحث/۲۲۹

منابع مورد استفاده/۲۳۰

 

فصل دهم: كيفيت آموزش و پرورش/۲۳۳

مقدمه/۲۳۴

كيفيت دانش آموز/۲۳۵

كيفيت معلم/۲۴۰

كيفيت امكانات و  تجهيزات آموزشي/۲۴۶

كيفيت حمايت و پشتيباني نظام اداري/۲۴۸

خلاصه فصل/۲۴۹

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۲۵۱

سئوالاتي براي بحث/۲۵۱

منابع مورد استفاده/۲۵۲

 

فصل يازدهم: كارآئي داخلي در آموزش/۲۵۳

مقدمه/۲۵۴

مفهوم كارآئي داخلي در آموزش/۲۵۵

تحليل اثر بخشي هزينه ها در آموزش/۲۵۹

تحليل نهاده-ستانده در آموزش/۲۶۲

خلاصه فصل/۲۷۲

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۲۷۳

سئوالاتي براي بحث/۲۷۴

منابع مورد استفاده/۲۷۴

 

فصل دوازدهم: آموزش و پرورش و توزيع درآمد/۲۷۷

مقدمه/۲۷۸

مفاهيماساسي در نظريه توزيع درآمد شخصي/۲۷۹

نظريه هاي توزيع درآمد شخصي/۲۸۷

خلاصه فصل/۳۰۰

مفاهيم نو و واژه هاي كليدي/۳۰۲

سئوالاتي براي بحث/۳۰۲

فهرست منابع و مآخذ/۳۰۳

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه رياضی و آمار

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved